Siirry pääsisältöön

Koulu ja koti kasvattaa -yhdessä


Luin äskettäin blogikirjoituksen, jossa kirjoittajan mukaan koulussa ei enää voi eikä ehdi opettaa, koska opettaja joutuu tekemään kotien kasvatustyöt.

Kirjoitus ammattikasvattajan kynästä hämmensi. Jäin miettimään, että näinkö yhteistyötä rakennetaan, koteja haukkumalla? On kovin helppoa viestiä negatiivisesti ja saada julkaisulleen laajaa jakelua. Miksi ja mitä tällä tavoitellaan?

Syytä on palauttaa mieleen, että koulu on kautta aikojen kasvattanut lapsia tukemalla kodin kasvatustehtävää. Kodit ovat voineet lähettää koululaisensa oppimaan kouluun asioita ja elämää varten ja koulu on sen tehtävän mallikkaasti hoitanut riippumatta vanhempien elämäntilanteesta, taloudellisista mahdollisuuksista tai henkisistä resursseista tukea omaa lastaan.

On aivan käsittämätön ajatus irrottaa koulun kasvatustehtävä oppimisesta. Kasvatus ja oppiminen kulkevat käsi kädessä ja koulun tehtävä todellakin on vahvistaa kodin kasvatustyötä.

Mikäli kodissa on syystä tai toisesta tämä tehtävä jäänyt vähemmälle, koulu kuuluukin ottaa sitten kodin roolia tässä asiassa. Tukena opettajilla on koulupsykologit, terveydenhoitajat, kuraattorit, erityisopettajat, koulunkäynninohjaajat, rehtorit. Moniammatillinen verkosto, josta saadaan taustatukea kasvatustyölle. Upeaa, näin toimii suomalainen koulu!

Kouluissa mietitään jatkuvasti, miten eri tavoin voidaan tukea oppilaita ja kehittää omaa toimintaa. Tavoite on edetä kohti parempaa koulua, parempaa kasvattamista.

Läksyparkki esimerkiksi on erinomainen tukitoimi, jolla saadaan koulun avulla tehtyä läksyt aikuisen tuella. Tämän toiminnan soisi ihan kaikille kouluille. Monelle lapselle valtava apu ja kodille tuki kasvatustyössä.

Tähän ajatukseen, yhdessä kasvattamiseen, on nojannut meidän laadukas koulujärjestelmä aiemmin ja nojaa myös nykypäivänä. Hyvä niin.

Tarvetta on yhdessä kasvattamiselle enemmän kuin koskaan ja tähän haasteeseen on koulun ja myös yhteiskunnan vastattava. Suomalainen peruskoulujärjestelmä takaa kaikille oppilaille taustasta riippumatta eväät elämään. Mahdollisuuksien tasa-arvo kuuluu kaikille. Myös heille, joiden kasvatuseväät kotoa ovat laihemmat kuin jollain toisella.

Opettaja on ammattikasvattaja, kasvatuksen ammattilainen. Jos se tuntuu vastemieliseltä, on paljon muitakin tehtäviä ja toimia, joissa ei tarvitse kasvattaa ketään. Onneksi kuitenkin suurin osa ammattikasvattajistamme tekee työtään suurella sydämellä ja ammattitaidolla, innostuneesti yhteistyössä kotien kanssa.



Tämän blogin suosituimmat tekstit

Liikettä nivusiin

Liikunnan lisääminen arkeen on asia, josta ei voi liikaa puhua aikana, jolloin lapset ja aikuiset liikkuvat arjessa yhä vähemmän. Urheiluseuroissa liikkuminen ohjatun liikunnan parissa on kasvamaan päin, mutta drop out-ikä on alenemassa ja vallalla on istumisen kulttuuri. Istumme yli puolet valveillaoloajasta. 
Vähäisen liikkeen vaikutukset kansanterveyteen ovat huomattavat. Terveytemme vaatii liikkeen lisäämistä ja toimenpiteitä istumisen vähentämiseksi olisi saatava aikaan kaikilla tasoilla. 
Toimintakulttuurien muutokset ovat monesti hitaita, mutta mahdollisia ja vaativat toteutuakseen päätöksiä ja tahtotilaa asian korjaamiseksi. 
Kouluissa on kautta aikojen istuttu lähes paikoillaan kaikki oppitunnit välituntien tauottaessa hetkellisesti istumista. 
Omassa luokassani aamut aloitetaan reippaalla hyvän huomenen toivotuksella seisoen. Ja kun yleensä opettaja pyytää lapsia istumaan, meillä todetaan, että saa jäädä myös seisomaan. Moni haluaa jäädä.
Luokassani on jo useamman vuoden aj…

Kirjastopalveluista ja lukemisesta

Minusta on ilmeisesti tullut jankuttaja. Jaksan toistaa lukemisesta kysymistä ja keskustella lukemisesta loputtomiin.

Vanhempaintapaamisestani ei pääse huoltaja pois ellei ole kattavasti määritellyt lapsen lukemista kotona ja myöskin sovittu toimenpiteistä, miten lukemista voidaan tarvittaessa tehostaa. Jankutus kannattaa, sillä sujuva lukeminen on ensiarvoisen tärkeä taito ei vain koulussa, vaan koko elämässä pärjäämisen kannalta.

Lukemaan oppii vain lukemalla ja sujuva lukeminen saavutetaan lukemalla paljon. Asia, josta kannattaa jankuttaa, sillä olen omin silmin nähnyt vuosien varrella, mitkä ovat lukevan lapsen vahvuudet. Lapsen kannustaminen lukemaan on satsaus hänen tulevaisuuteen. Kirjaimellisesti.


Ensiarvoisen tärkeää on, että lapsella on pääsy kirjastoon kirjojen ja lukemisen mahdollistavan aineiston äärelle. Kunnan tulee tarjota kirjastopalvelut helposti saatavasti lähikirjastoina ja kirjaston käytön tulee pysyä maksuttomana. Siten mahdollistetaan kaikille lapsille mahdolli…

Viimeinen kampanjapäivä ja kiitos!

Upea aurinkoinen viimeinen kampanjapäivä sujui iloisissa tunnelmissa. Aamu alkoi esitteiden jaolla jatkuen ihmisten tapaamisilla K-Supermarket Hirvensalon edustalla. Hirvensalosta matka jatkui keskustaan, jokirantaan ja kaupungintalon pihalle, jossa oli Kokoomuksen lättykestit. Tiimiä oli myös Yliopistonkadun vaalimökillä sekä mainosten jaossa. Illalla vielä jaoimme viimeiset mainokset.

Paljon kohtaamisia, ihmisten kuulemista. Se on tässä kampanja-ajassa ollut parasta. Kuunteleminen.




Puheenjohtaja Petteri Orpo saapui vielä tsemppaamaan meitä keskustaan. Onnea on kun puolueella on hyvä puheenjohtaja. Petterille iso kiitos!


Ike kävi myös tervehtimässä.


Kuvassa tiimiäni, ihana Rita on upeasti huolehtinut päivystyksestä Yliopistonkadun vaalimökillä.

Kiitollisella mielellä kuluneesta keväästä ja kaikista hyvistä kohtaamisista ja ihmisistä, jotka ovat pyyteettömästi käyttäneet omaa vapaa-aikaansa tehden vaalityötäni. Koen olevani onnekas ja etuoikeutettu. Lupaan käyttää saamaani luottamus…